MENU

Uratarinat

Markkinointisuunnittelija Krista Aksila-Hursti

Krista Aksila-Hursti tuli Palmia Oy:n edeltäjäorganisaatioon töihin neljätoista vuotta sitten. Pitkän linjan ravintola-alan ammattilainen on uransa aikana kouluttautunut myös markkinoinnin saralla ja työskenteleekin nykyään markkinointisuunnittelijana yhtiössä. 

Ravintola-alan ammattilaisesta markkinointiin

- Aloitin Palmiassa suoraan koulun penkiltä, kun valmistuin restonomiksi. Ensimmäinen työpaikka oli pienessä lounasravintolassa ravintolapäällikkönä, Aksila-Hursti kertoo. 

Parin vuoden työrupeaman jälkeen vastuulla oli jo kaksi ravintolaa ja muutaman vuoden kuluttua tästä Aksila-Hursti pääsi avaamaan uudiskohdetta, jonka hän koki mielenkiintoisena uutena haasteena. Tehtävä vaati erilaista osaamista ja tekemistä kuin ravintolan päivittäisestä arjesta vastaaminen.  
- Esimiehelläni oli iso rooli tässä. Hän ymmärsi mitä voisin antaa ja saada Palmiassa, ja osasi ohjata oikeaan suuntaan, Aksila-Hursti kuvailee uransa alkua. 

Kouluttautumiseen kannustetaan ja se palkitaan

Työn ohella Palmia on tarjonnut Aksila-Hurstille mahdollisuuden kehittää itseään ja hän suorittikin johtamisen erikoisammattitutkinnon sekä opiskeli markkinointia. Samalla hän eteni ravintolapalvelujen asiantuntijatehtäviin myynnin ja markkinoinnin pariin ja osaksi ravintolapalvelujen johtoa.

Kun Palmiassa nousi esiin tarve yhtiötason markkinointisuunnittelijalle, oli luontevaa hyödyntää vahvaa liiketoimintaymmärrystä omaava henkilö tähän pestiin. Niin Aksila-Hursti siirtyi viestintä- ja markkinointitiimiin palvelemaan neljää liiketoimea sekä rekrytointia markkinointisuunnittelijan tehtävässä. Siirtyminen tukipalveluihin on tuonut mukanaan laajempaa ymmärrystä strategiseen työskentelyyn ja toisaalta syventänyt osaamista mm. eri liiketoimien haasteiden ja tavoitteiden välillä tasapainottelussa.

Nykyisen tehtävän ohessa hän on jatkanut markkinointiviestinnän opintoja.

- Jatko-opinnot ovat antaneet minulle eväät suunnitella markkinointiviestintää tehokkaammin ja tavoitteellisemmin. Se on antanut konkreettisia työkaluja markkinoinnin mittaamiseen ja kehittämiseen. Jokainen opintokokonaisuus on mahdollistanut myös kehitystyötä omaan ja tiimin tekemiseen. Parasta antia on juuri se, että osaamistaan voi jakaa, Krista suitsuttaa.

- Olen aina pitänyt opiskelumuodosta, jossa pääsen hyödyntämään oppeja käytännössä. Siinä tulee tunne, että uuden oppiminen menee heti maaliin asti, ns. selkärankaan. Eikä se tieto sieltä helpolla pois pyyhkiydy. Päivitetty tietotaito lisää ammatillista itsevarmuutta. Monen tutkinnonosan yhteen kasaaminen on vasta avannut silmäni ja herättänyt minut siihen, että kuinka laaja-alaisesti osaan asioita katsoa ja myös kyseenalaistaa. Näyttöarvioinnit ovat antaneet mahdollisuuden loistaa parrasvaloissa, Aksila-Hursti nauraa.

Krista valmistui Rastor-instituutista (ent. Markkinointi-instiuutti) syyskuussa 2020, siellä hän suoritti markkinointiviestinnän erikoisammattiutkinnon.

Mikä sitten on saanut Aksila-Hurstin pysymään samalla työnantajalla pitkään?

- Palmia on tarjonnut minulle mielenkiintoisia ura- ja opintomahdollisuuksia ja tietenkin työn josta tykkään. Ympärilläni on mahtava joukko ihmisiä, joiden kanssa on kiva tehdä töitä, kyllähän sekin tähän kokonaisuuteen paljon vaikuttaa, Krista summaa.

- Palmia on uudistuva ja mahdollisuuksia tarjoava työnantaja. Meillä osaavilla ja innokkailla ihmisillä on mahdollisuus päästä etenemään sekä luomaan uraa, Aksila-Hursti kokee. 

Artikkelia päivitetty lokakuussa 2020.

"Meillä osaavilla ja innokkailla ammattilaisilla on mahdollisuus päästä etenemään sekä luomaan uraa."
Krista Aksila-Hursti, markkinointisuunnittelija